En hier kom ik om de hoek kijken!
Twee januari, precies een jaar geleden ben ik begonnen met de start van mijn eigen onderneming. Niet alleen omdat ik toe was aan een uitdaging. Maar vooral omdat ik geloof dat ik een wezenlijke bijdrage kan leveren aan de ontwikkeling van zorgprofessionals specifiek binnen de GHZ en GGZ.
Studenten zorgprofessionals zijn doorgaans jong als zij beginnen aan een (BOL)opleiding (maatschappelijke) zorg. Vaak hebben zij geen reëel beeld van de beroepsuitoefening waar ze voor hebben gekozen. Soms zijn traumatische ervaringen, het zijn van mantelzorger of andere life-events, motieven om aan een opleiding in de zorg te beginnen. Bijna altijd zijn ze zoekende als het gaat om de eigen identiteit; wie wil hij/zij zijn als mens en (later) in het beroep. Thema’s die continu om aandacht vragen tijdens de opleiding maar vaak onderbelicht worden.
Waardevolle leermomenten
Door de jaren heen merk ik dat de kloof tussen het onderwijs en de praktijk in de zorg steeds groter wordt. De beroepspraktijk biedt de meeste waardevolle leermomenten maar zijn steeds moeilijker te vinden. Hier vindt het directe contact plaats met de zorgvrager| client of naasten én zijn er de contacten die studenten opdoen met andere studenten van verschillende opleidingen en niveaus. Zo leren zij al vroeg om te gaan met andere disciplines om zo de zorg samen met de zorgvrager| cliënt te volbrengen.
Kerntaken- en werkprocessen staan centraal in de opleiding, logisch willen studenten voldoen aan het kwalificatiedossier om zo uiteindelijk het diploma behalen. Kennen en kunnen is 1 ding maar er is meer nodig om ‘een goede zorgprofessional af te leveren’. Opleiden is een must maar de vraag is of studenten na de diplomering klaar zijn om het werkveld volwaardig te betreden.
Met Kalba-coaching richt ik mij specifiek op de startende zorgprofessionals. Deze groep wordt door zorginstellingen vaak binnengehaald als al dan niet getalenteerde starter.
In welke fase zit jij?
In het boek ‘Mijn Binnenste Buiten; werken aan je professionele identiteit ¹’ worden verschillende fasen genoemd die Mathieu Weggeman schetst als het gaat om de ontwikkeling van de professional. De bijdrage die de starter levert is minimaal maar er wordt groei verwacht anders was je niet aangenomen. In de tweede fase word je gezien als ‘high potential’, je moet jezelf nog steeds ontwikkelen en je dient te presteren. Daarna word je een productietijger; de ruggengraat van een organisatie. De groei is eruit maar de bijdrage die iemand levert is nog steeds hoog en relevant. Als de productietijger niets doet (dat wil zeggen; niet investeert in het opnieuw ‘richten’ van zijn talenten of lijdt onder het gebrek van managementaandacht) belandt hij vanzelf in de groep vertellers. De groep professionals die aan het einde zijn gekomen van hun loopbaan; zij weten alles van vroeger en praten daar graag en lang over.
In gesprekken met zorginstellingen komt naar voren dat er veel uitval is bij startende zorgprofessionals. Dit zou kunnen liggen aan de mate van stress die zij ervaren als zij eenmaal werken en geconfronteerd worden met de realiteit van de praktijk. Starters moeten in relatief korte tijd de rol van ‘productietijger’ uitoefenen terwijl ze vaak hier niet toe in staat zijn. Zij worden gedurende een langere periode overvraagt en dat levert veel stress op. Dat leidt na enige tijd tot ziekteverzuim of ontslag.
Hier kom ik om de hoek kijken …
Gespreksonderwerp is dan ook, hoe starters gedurende de eerste periode een solide basis kunnen krijgen waarop ze zich verder kunnen ontwikkelen. Het effect op langer termijn is dat werkgevers deze medewerkers kan binden aan de zorginstelling en de branche waarin ze werkzaam zijn. Inwerken alleen is echt onvoldoende!
Tijdens het coachen richt ik mij op de thema’s vertrouwen en autonomie. Het vinden van je eigen weg met het vak maar ook met de zorgorganisatie. Past het? Wat werkt voor jou? Het opdoen van ervaringen, de eerste successen maar ook de eerste fouten.
En de daarbij komende onzekerheden en twijfels. Het zelf willen (en moeten) doen. Dit leidt uiteindelijk tot het durven nemen van initiatieven en het uitoefenen van invloed die je hebt. Een bijdrage willen leveren en daarbij serieus genomen worden door betrokkenen. Het ontwikkelen van competenties door te doen wat je kan en doet waardoor de autonomie toeneemt. Kortom een basis leggen voor het ontwikkelen van je professionele zelf.
KALBA COACHING
Wil jij als zorginstelling zorgdragen voor je medewerkers en specifiek de startende zorgprofessionals. Geloof jij net als mij in deze groep medewerkers, die de basis (gaan) vormen voor de zorg. Wil jij hen binden aan je instelling én aan de branche. Neem dan vrijblijvend contact met mij op en check mijn site www.Kalba-coaching.nl
2022 belooft een goed jaar te worden voor Kalba-coaching, de gevoerde gesprekken vormen een mooie basis voor een vervolg waarbij starters centraal komen te staan.
CONTACT
Wilt u sparren of meer informatie, neem dan vrijblijvend contact op via:
¹ ‘Mijn Binnenste Buiten; werken aan je professionele identiteit’ ¹ Boom uitgevers Amsterdam, dec 2020.
² Volgens Arboned ‘gezondheid bevorderen’, jan 2021.
– Images from Unsplash
Text content