Jij als manager bent zeker niet te druk voor deze 4 vragen!
Als jij een manager bent en het te druk hebt voor slechts vier vragen, dan is het misschien tijd voor een reset.
In een recent onderzoek hebben duizenden Amerikaanse werknemers gewezen op de belangrijkste vaardigheden die een effectieve manager maken, in Nederland zal het waarschijnlijk niet anders zijn.
Bij het naderen van het eenjarige ‘bestaan’ van de pandemie, voelen veel werknemers zich overwerkt en overweldigd.
Voor vele die sinds maart vorig jaar vanuit huis werken, hebben een breekpunt bereikt, wat tot frustratie heeft geleid en voor velen (zelfs in de onzekere economie) een nieuwe zoektocht naar werk. Dus wat kunnen werkgevers doen om hun werknemers in 2021 te behouden?
Betrokkenheid is de sleutel tot het behoud van werknemers, en juist managers zijn verantwoordelijk voor de betrokkenheid van werknemers.
Om te ontdekken hoe bedrijven managers kunnen helpen excelleren en de retentie van werknemers, de stem van de werknemers en het herkenningsplatform vergroten, heeft het HR platform ‘Achievers’ onlangs zijn Manager Empowerment Report uitgebracht. Het rapport ondervroeg 2.000 werknemers in de Verenigde Staten, Europa, Canada en Australië om te ontdekken wat een effectieve manager is.
4 strategieën om een effectieve manager te zijn
Uit het rapport bleek dat 89 procent van de respondenten die hun manager zouden aanbevelen, ook zeer betrokken was op het werk. Ondanks het belang van effectief management om werknemers betrokken te houden, ontving iets meer dan een derde (37 procent) van de managers daadwerkelijk de training die ze nodig hadden om hun directe ondergeschikten te ondersteunen.
Regelmatige één-op-één-bijeenkomsten
Niet-betrokken werknemers hebben drie keer meer kans om hun managers nooit één op één te ontmoeten, vergeleken met zeer betrokken werknemers. Bovendien is 96 procent van de werknemers die hun manager ten zeerste zouden aanbevelen tevreden over de kwaliteit en inhoud van hun één-op-één-vergaderingen, vergeleken met slechts 41 procent van degenen die hun manager niet aanbevelen. Werknemers die hun manager zouden aanbevelen, bespreken de volgende gebieden tijdens hun één-op-één-vergaderingen:
-
Professionele ontwikkeling (48 procent)
-
Erkenning van recente prestaties (41 procent)
-
Algehele moraal en betrokkenheid (40 procent)
Hoewel dit niet betekent dat managers elke dag hun directe ondergeschikten moeten ontmoeten, helpt een wekelijkse routine om ervoor te zorgen dat de discussie gericht is op deze topgebieden, in plaats van alleen op dagelijkse taken.
Frequente herkenning
Werknemers die vaker worden erkend, zullen hun managers eerder aanbevelen. 36 procent van de werknemers die de afgelopen week zijn erkend, zou hun manager aanbevelen, vergeleken met slechts 15 procent die drie maanden geleden voor het laatst werd erkend en 8 procent die zes maanden geleden voor het laatst werd erkend. Bovendien ontving 40 procent van de niet-betrokken werknemers voor het laatst erkenning meer dan een jaar geleden.
Deze statistieken tonen duidelijk het belang aan van regelmatige erkenning bij het vergroten van de werknemersbetrokkenheid op elk niveau van een organisatie. Voor werkgevers die dit jaar hogere retentiecijfers willen behalen, is het focussen op hoogwaardige erkenningen een goed uitgangspunt.
Leidinggeven met empathie
Een empathische manager is belangrijk om medewerkers betrokken te houden. Bijna alle (97 procent) werknemers die hun manager zouden aanbevelen, geven aan zich door hen als persoon gezien en begrepen te voelen. Bovendien voelt 90 procent van de werknemers die hun manager zouden aanbevelen, een sterk gevoel van verbondenheid bij hun bedrijf, en degenen met een sterk saamhorigheids-gevoel geven twee keer zoveel kans om zeer betrokken te zijn.
Empathisch leiderschap houdt in: investeren in de individuele medewerkers van het team en luisteren naar en handelen naar de behoeften van de medewerkers. Als managers echter niet zijn opgeleid om te begrijpen hoe ze deze behoeften kunnen herkennen en erop kunnen reageren, kan dit een negatieve invloed hebben op de betrokkenheid van medewerkers.
Leiderschapstraining
Hoewel één-op-één-bijeenkomsten, erkenning en empathisch leiderschap allemaal belangrijk zijn, komt het ontwikkelen van effectieve managers neer op training en coaching.
“Managers zijn een cruciale verdedigingslinie om werknemers betrokken te houden op de werkvloer”, zegt Natalie Baumgartner, Chief Workforce Scientist bij Achievers. “Hoe kunnen leiders echter zonder training en ontwikkeling verwachten dat managers problemen aanpakken en de verwachtingen overtreffen wanneer zich problemen voordoen?”
Als we kijken naar de belangrijkste gebieden van leiderschapstraining voor managers, dan heeft minder dan de helft van hun werkgevers training gekregen ter ondersteuning van hun directe ondergeschikten op de volgende gebieden:
-
Een-op-een-bijeenkomsten (48 procent)
-
Coaching (42 procent)
-
Medewerkers herkennen (38 procent)
-
Professionele ontwikkeling (36 procent)
-
Op kracht gebaseerd management (30 procent)
-
Prestatiedoelen stellen (27 procent)
“Managers helpen om effectieve, empathische leiders te worden, is cruciaal bij het aantrekken en behouden van werknemers – vooral junior werknemers die zich vaak onzichtbaar en onbekend voelen”, aldus Baumgartner. “In 2021 moeten werkgevers meer nadruk leggen op de opleiding van managers als ze hopen de betrokkenheid van werknemers te vergroten en een positieve werkomgeving te creëren – zowel op afstand als op de fysieke werkplek.”