Zo werk ik
Belangrijk in mijn werk zijn een aantal theorieën namelijk:
-
Model van Ruijters; Professionele identiteit. Wat onderscheidt jou ten opzichte van je collega, op de verbinding van wie je bent (als persoon), het werk dat je doet (professie) en de context waarin je dat vormgeeft.
-
Zicht krijgen op die ene specifieke werkervaring of betekenisvolle moment waar bestaande kaders gaan schuiven, waar je van perspectief gaat veranderen of een andere richting inslaat dan tot nu toe vanzelfsprekend was (transformatief leren).
-
Oplossingsgericht coachen; ik richt mij niet op problemen maar wat de supervisant voor het probleem in de plaats wil: de gewenste situatie in de toekomst. Waarbij de focus ligt op krachten in plaats van klachten.
Werkwijze
Supervisie is een leermethode waarin de (aankomend) professional centraal staat. Reflectie wordt gebruikt als middel om eigen handelen en denken over het werk en emotionele aspecten van het beroep te onderzoeken.
Door supervisie leert de supervisant zichzelf beter kennen: wat zijn, zijn normen en waarden, visies op hulpverlenen, gedachtepatronen en grondhouding in het werk? Vaak zijn deze verbonden met eigen socialisatie, bijvoorbeeld ervaringen in het gezin van herkomst, in het onderwijs en in de plaats en het milieu waar iemand is opgegroeid.
In de supervisiedriehoeken staat de supervisant centraal. Eigen denken, voelen en handelen worden verkend en onderzocht. Dit alles in het licht van het beroep van de supervisant en de context van zijn werk.
Een supervisie-traject duurt minimaal 5 en maximaal 10 gesprekken, elke bijeenkomst duurt 60 minuten, met een tussenpose van twee á drie weken tussen de sessies.
Een kennismakingsgesprek waarbij het begrip supervisie nader wordt toegelicht, de leervraag wordt verkend en bij een wederzijdse ‘klik’ worden verwachtingen uitgesproken en vervolgafspraken gemaakt. In de derde bijeenkomst wordt stilgestaan bij het feit of de supervisant zich vertrouwd en veilig voelt als het gaat om zijn inbreng en het bespreken hiervan.
Mocht het traject uit 5 bijeenkomsten bestaan wordt tevens besproken hoe het proces tot nu toe verloopt. Vanaf 5 bijeenkomsten vindt in de vijfde bijeenkomst de bespreking van voortgang leerproces plaats. Laatste bijeenkomst staat afronding en evaluatie centraal.
Een supervisie traject kan individueel, triadisch of als groep plaatsvinden.
Professionele identiteit.
Opdoen van nieuwe vaardigheden, kennis of competenties, maar ook om het een plek te geven van deze nieuwe kennis in wie je bent, in de professionele identiteit.
Aandacht.
Vertrouwen op wijsheid en intuïtie van de supervisant zodat hij eigen keuzes en ervaringen kan opdoen.
brigitte
IK ALS SUPERVISOR
Testimonial
LAURA: “Vooral in het stukje bewustwording van hoe ik denk en handel, daar heb ik veel van geleerd.”